Ode aan alle gescheiden moeders en 7 tips voor meer zelfvertrouwen

Vandaag is het Internationale Vrouwendag. Het doel hiervan is om aandacht te vragen voor gelijke rechten voor vrouwen en mannen. Eigenlijk absurd dat dat anno 2018 nog een ding is. Maar goed, als we naar de menselijke geschiedenis kijken, duurt het soms even voordat het kwartje valt…

Gelijke rechten

Met dank aan al onze vrouwelijke heldinnen die ons voor zijn gegaan als het ging om vrouwenkiesrecht, gelijke kansen op de arbeidsmarkt, kinderopvang en ook als het gaat om gelijkwaardigheid wanneer je gaat scheiden. Partneralimentatie, kinderalimentatie, zorgregeling. Dat is ook wel eens anders geweest.

Ode aan alle gescheiden moeders

Vandaag dus ook even een ode aan alle gescheiden moeders, die ondanks hun vaak heel lastige situaties, het tóch elke dag maar weer voor elkaar boksen. Die werken en financieel onafhankelijk zijn, het hele gescheiden gezinsgebeuren managen, hun kinderen vreselijk missen als ze bij hun vader zijn, feestjes organiseren, met het konijn naar de dierenarts gaan, tussen de bedrijven door het huishouden doen, spelen met hun kinderen, hen helpen bij hun schoolwerk. O ja, en die het óók nog voor elkaar krijgen om goed voor zichzelf te zorgen en er goed uit te zien. Gewoon, omdat iedere gescheiden vrouw een heldin is.

Heldin, ja jij ook!

Ben je gescheiden en voel je je soms eenzaam en alleen en lig je na de wisseling in puin omdat je je kinderen zo mist? Kijk je maar helemaal niet meer in de spiegel omdat je je zo belabberd voelt en vindt dat je er niet uitziet? Heb je het gevoel dat je gefaald hebt en is je zelfvertrouwen ver te zoeken? Lees dan hieronder 7 tips die je kunnen helpen bij je zelfvertrouwen.

7 tips voor meer zelfvertrouwen

Tip 1:

Geef jezelf een half uur om toe te geven aan dit gevoel van totale mislukking. Huil, schreeuw, ga op de grond liggen, rol heen en weer of ga op de bank in de foetushouding liggen. Als je deze gevoelens fysiek de ruimte geeft en er aan toegeeft in plaats van er weerstand tegen te bieden, gaat de kramp er vanzelf uit. Door deze fysieke bewegingen kan je lichaam als vanzelf de opgebouwde spanning uit je lijf weg laten vloeien.

Tip 2:

Heb je het ergste gehad, pak dan een schrift en schrijf op wat je allemaal denkt over jezelf. Links komen de negatieve overtuigingen te staan, rechts de positieve. Vertaal dan alle negatieve overtuigingen naar positieve. En overdrijf. Hou je niet in. Jij bent namelijk een heldin. Wat zou jij als heldin over jezelf opschrijven? Bijv. ‘Ik ben dik, saai en onaantrekkelijk’ – ‘Ik ben slank, boeiend en woest aantrekkelijk’. Het maakt niet uit of je het echt gelooft op dat moment, dat komt later wel. Gewoon opschrijven. Of neem het op, als je niet zoveel hebt met schrijven. Ook prima. Het gaat er maar om dat je woorden de wereld in gaan. Omdat je woorden je gaan helpen om tot actie over te gaan.

Tip 3:

Ga douchen, neem een bad en geef jezelf toestemming om een uur lang een beautyritueel te doen met jezelf. Benen ontharen, haar wassen, extra maskertje, waar jij blij van wordt. Kleed je na je beautyritueel leuk aan en besteed aandacht aan je gezicht en besluit of je gaat voor puur natuur of dat je mooiste kenmerken van je gezicht wil benadrukken met een beetje make-up.

Tip 5:

Maak een actieplan. Wie of wat heb jij nodig om je weer goed te voelen over jezelf? Om dit te overleven? Om je zelfvertrouwen weer een boost te geven? Om weer vertrouwen te kunnen hebben in de toekomst? Schrijf minimaal drie dingen op die je wil veranderen en kies er uiteindelijk één uit waar je pro-actief mee aan de slag gaat. Jij kan dit. Tot nu toe is het je namelijk gelukt. Dus de rest gaat je ook lukken. Schrijf op wat jouw helpt. Het maakt niet uit wat het is. Afspreken met een vriendin, buiten zijn, wandelen, sporten, wat maar werkt voor jou.

Tip 6:

Voer je eigen actieplan uit. Neem jezelf serieus en neem de afspraken met jezelf ook serieus. Als jij jezelf namelijk niet serieus neemt, waarom zou de rest van de wereld dat dat wel doen?

Tip 7:

Spreek met jezelf af hoe je kan weten of je eerste actiestap gelukt is en hoe je dit wil vieren! Door een succes te vieren ‘veranker’ je dit als het ware in je bewustzijn. Je kan het vergelijken met het eerste zwemdiploma van je kind. Een brevet dat betekent: ‘JIJ KAN DIT NU ZELF. GOED GEDAAN. SUCCES!’ Vier je successen dus. Mag uitgebreid, mag klein, dat doet er niet toe. Het gaat erom dat het jouw succes-vier-ritueel is. Wees trots op jezelf. Ook jij bent een heldin en verdient een ode-aan-jou-dag vandaag. Eigenlijk elke dag.

Succes!

Hulp nodig?

Het kan zijn dat je het gevoel hebt dat je wat meer ondersteuning nodig hebt bij het vinden van je zelfvertrouwen en alles waar je op dit moment tegenaan loopt na je scheiding. Als kindercoach begeleid ik ouders en kinderen in dit proces. Wil je meer weten over hoe je leven weer op de rit krijgt na je scheiding? En over wat ik hierin voor jullie zou kunnen betekenen? Kijk dan eens op www.ikstakindercoaching.nl en neem vrijblijvend contact met me op. Samen kunnen we dan kijken naar een passende oplossing.

Interessant?

Vond je dit artikel interessant? Of ken je mensen die dit misschien ook interessant zouden kunnen vinden? Dan zou ik het heel fijn vinden als je mij zou liken op facebook en dit artikel doorstuurt. Zo kan ik nóg meer ouders en kinderen begeleiden.

Bedankt!

Wat zijn jouw ervaringen met betrekking tot jouw zelfvertrouwen? Ik ben benieuwd! Laat je het even weten door hieronder of op facebook even een reactie te plaatsen? Top!

Pin It on Pinterest

Share This