5 tips om weer tot jezelf te komen.

Moegestreden na je scheiding?
Ruzie met je ex?
Gespannen sfeer in huis met je kinderen?

Scheiden is voor niemand leuk. Je hele fundament is weg. Alles waarvan je dacht dat het veilig en vertrouwd was is weg. Je hele leven staat op zijn kop.
Er is veel gedoe en onenigheid en ook je kinderen hebben hier last van. Je voelt je misschien schuldig en je had het je allemaal heel anders voorgesteld. Dit allemaal kan heel veel spanning en stress opleveren.
Hoe word je weer die gezellige, ontspannen moeder? Die leuke vriendin? Gewoon weer de opgewekte, positief ingestelde, relaxte jij die je was vóórdat het mis ging?

1. Maak tijd voor jezelf om bij te komen.

Niemand kan herstellen als je als een kip zonder kop rond blijft rennen. Op zich is dit een logische reactie als je een doener bent en onder spanning staat. Het is een manier om door te kunnen gaan, te overleven. En dat is heel fijn als er een leeuw achter je aanrent. Maar dat is nu niet zo. En het helpt niet. Je wordt er eerder doodmoe van en je komt niet tot rust.
Natuurlijk moet er van alles, dat verandert niet. Maar het hoeft niet allemaal binnen nu en eergisteren. Dus maak per dag een moment tijd voor jezelf vrij. Een uur, een half uur, een kwartier. Als je het maar heel bewust inplant voor jezelf. ME-TIME. Ga in bad, lees een boek, hang op de bank, mediteer, doe yoga en pak je rust. Ga op tijd naar bed en zorg dat je voldoende slaapt.

2. Zoek hulp.

Je hoeft niet alles alleen te doen. Hulp in de vorm van opvang voor de kinderen als je moet werken. Of in de vorm van gesprekken met een goede vriendin waar je je hart bij kunt luchten. Wees eerlijk in deze gesprekken. Benoem wat er is en wat je voelt. Praten over je scheiding kan je heel erg helpen om dingen helder te krijgen. In supportgroepen op facebook en internet kun je ervaringen en tips uitwisselen met vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten als jij. Hulp in de vorm van mediation met je ex-partner om zaken in goede banen te leiden. En misschien heb je zelf ook behoefte aan coaching in dit proces. Dit kan je erg helpen om er weer bovenop te komen en weer ontspannen door het leven te gaan.

3. Praat met je kinderen.

Eén van de mooiste dingen die we als ouders en opvoeders onze kinderen kunnen leren is omgaan met tegenslag. Zij leren in deze situatie van jou! Jij bent hun voorbeeld. Praat eerlijk over hoe je voelt, zonder dat je je ex-partner zwart maakt. Wat hij ook heeft gedaan. Of wat je zelf hebt gedaan. We zijn allemaal mensen en we doen allemaal wel eens iets in ons leven wat niet ok is. Je mag gerust iets zeggen over zijn gedrag, maar val hem niet af als persoon. Hij is en blijft de vader van je kinderen. En jij hun moeder. Hiermee leer je kinderen respectvol omgaan met de ander, wat er ook gebeurt. Laat je kinderen ook helemaal vrij in hun gevoelens over de scheiding. Zo geef je ze een stevige basis van vertrouwen en veiligheid. Kinderen zijn meestal loyaal aan beide ouders. Geef ze de ruimte om hier op hun eigen manier mee om te gaan. Dit zorgt voor vaak veel ontspanning en meer harmonie in huis.

4. Focus op groen.

Als je in je donkerste dagen zit, is de wereld om je heen ook donker. Toch zijn er altijd lichtpuntjes. Wat je aandacht geeft, groeit. Dus hoe vaker je je lichtpuntje kan leren zien en waarderen, hoe lichter dat het wordt om je heen.
Paniekaanval ’s nachts? Intens verdrietig? Het gevoel dat de wereld vergaat? Zeg zachtjes: ‘Hallo paniek’, hallo. Ik zie je, ik hoor je, ik voel je. Wat wil je me vertellen?’ Focus op dat wat je ervaart in je lichaam. Benoem dit. ‘Ik voel nu alsof mijn keel wordt dichtgeknepen’. Adem drie in en uit. Ervaar wat er gebeurt. Blijf dit herhalen totdat je een positieve gewaarwording ervaart.
Alles mag er zijn, alles mag je voelen, het zijn signalen in je lichaam dat je aan het verwerken bent. Maar laat het je niet verteren of verzuren. Focus op groen in plaats van op rood. Steek een kaars aan en focus op het warme zachte licht. Adem rustig in en uit. Ontspan en kom tot rust.

5. Burn baby burn…

Om goed afscheid te kunnen nemen van alles dat je achter je wil laten, kan het heel erg helpen om je eigen rituele verbranding te doen. Schrijf op een papiertje dat wat je los wil laten. Je pijn, je verdriet, je schuldgevoel, kan van alles zijn. Verfrommel het briefje en steek het in brand. Laat het helemaal uitbranden (handig om dit buiten te doen in een stenen of vuurvaste schaal). Laat je emoties de vrije loop tijdens dit proces. Ervaar wat er gebeurt in je lichaam tijdens dit proces. Als het papiertje is opgebrand, blijf dan nog even zitten. Misschien moet er nog iets verbrand worden. Of misschien is op dat moment goed zo. Adem rustig in en uit. Doe wat goed voelt voor jou op dat moment. Ga hierna rustig en ontspannen over tot de orde van de dag.
Vertrouw op jezelf. Je komt er wel.

Het kan zijn dat je het gevoel hebt dat je dit niet alleen kan. En dat hoeft ook niet. Als kindercoach begeleid ik gezinnen in het proces van gescheiden en samengestelde gezinnen. Mijn doel is ontspannen ouders en blije kinderen! Wil je meer weten over hoe je weer tot rust kan komen na je scheiding, kijk dan eens op www.ikstakindercoaching.nl en volg mij op facebook. Ik heb een ’Kom tot jezelf’ traject ontwikkeld dat ik speciaal op jouw situatie aan kan passen, zodat je precies krijgt wat je nodig hebt om weer tot rust te kunnen komen na je scheiding.

Volg mij op Facebook

Wil jij op de hoogte blijven van wat IKSTA kindercoaching voor jou en je kind kan betekenen?
Like dan nu mijn facebookpagina!

Pin It on Pinterest

Share This